Alla inlägg under oktober 2011

Av Chillidill - 31 oktober 2011 20:46

jag är en bokmal. älskar älskar älskar att läsa. fakta, skönlitteratur,mest lättillgängliga chic lit till tungt mörka djupa alster, och ungdomsböcker.  jag älskar även att köpa bäcker som jag ska läsa "sen". och jag tror att sen är nu. har blivit sugen på att läsa och har faktiskt hunnit läsa 2 böcker.  och bara för att jag har hunnit läst dom så kommer jag nu recensera de böcker som jag läser under min mammaledighet.  kan vara intressant att titta tillbaka på och även ge ngn eventuellt ngt boktips.


Torsdagsbarn av Sonya Hartnett

Jag började läsa denna boken i höstas. en kollega frågade vad jag tyckte om den. skit, sa jag. jag hajjade inte riktigt varför de lovord som stod på baksidan. det var en trög bok om en jädra jeppe som grävde tunnlar under marken, och en fattig tjej och hennes familj. efter halva boken fick jag ändra den åsikten. så sakerliga så upptäckte jag bokens storhet och på ett lågmält sätt drog den in mig i handlingen och jag kom på mig själv att fundera över dessa människors situation och hur de hamnat där de var, även när jag inte läste. jag kom på mig själv att längta efter en stunds läsning. att jag först tyckte boken var skit var för att jag utgick från att boken var yet another sobstory, vilket den inte alls är.


boken handlar om en fattig familj i australien under 30-talet. de är en stor familj som främst livnär sig på kaniner. tin är en speciell pojke som börjar gräva tunnlar under jorden. detta tunnelgrävande är så himla märkligt men de har en stor betydelse för förloppet av familjens historia. harper, en av döttrarna i familjen, är berättarösten i boken, och man känner hennes svärta och sorg i den situationen de befinner sig i. hopplösheten, och utsattheten blir så verklig att den nästan är plågsam att läsa. men författaren förmedlar detta subtilit utan att på ngt vis skriva läsaren på näsan. hon lämnar utrymme för läsaren att själv tolka vad hon vill säga.


hartnett är inte den första att tolka fattigdom i en ungdomsberättelse, men den här berättelsen känns unik i sin form. betyg känns onödigt, för denna bok bör läsas. men med medvetenheten om att det inte är en "vanlig" bok, utan en betraktelse som berör.



Av Chillidill - 30 oktober 2011 17:35

lille älskade hjärtat som skulle vara född imorg. hajja imorgon. och han har ändå varit här snart i 6 v. och jag har inte sovit mer än 2 timmar i sträck sen dess. och han gapar och skriker och har ont i magen. dagtid som kvällstid. utöver det sover han mkt, men aldrig mer än 2 timmar. (bläää) men jag lever och smälter och dör när han slår upp sin ögon och tittar. eller han behöver inte ens titta. lever för honom. (och storasyster så klart).



får lite ångest när jag ser att vi tog ett fotavtryck från storasyster när hon var 4 veckor. han är snart 6 och inget avtryck i sikte. fan borde kanske styra upp det.

 


mammas älskade storklimp. 4125 gram ( så himla nördigt att skriva ut gramvikt, men gört ändå). och underbart lång.


Av Chillidill - 30 oktober 2011 17:29

gjorde en tårta idag i min sömndimma. chokladpudding och hallonmos i. och sen hemgjord fejk chokladmousse runt om. och sen choklad i alla de former som jag hade hemma. finare än vad jag trodde. och mkt godare än förväntat. hemlis, dränk tårtbottnarna i apelsinjuice så blir det saftiga som satan.


 


ser inte lika god ut som den var. men mkt gick åt. glömde så klart att fota ( sen bidde den suddig också) innan vi började äta. rookie misstake.



helt meningslöst inlägg. hajjar faktiskt inte varför jag inte raderar skiten. men aja. kör nu.


Av Chillidill - 30 oktober 2011 15:55

sovit minimal pågrund av skrikande magont bebis. sen haft födelsedagskalas med choklad som tema, hoppas födelsedagsbarnet är nöjt. lillan och pappan på bio. lillen gnyr i sin vagn. och jag, jag kollar på autocorrection fails på nätet. bara för att det är så satans meningslöst och roligt. så det så. bjussar på ngra som jag garvade läppen av mig åt.













Av Chillidill - 26 oktober 2011 12:13

har himla svårt för när folk  smaskar, och eller tuggar med öppen mun ( inte folket, men smasket) och även när folk pratar med grymma mängder mat i munnen, sen att de ofta dessutom utgår från att man hör vad mas säger ger det hela ytterligare en dimension.


nu har jag dock kommit på mig själv att smaska ngt kopiöst. tom ibland tugga med öppen mun. fy. det kan iofs höra ihop med faktum att jag ofta äter väldigt fort, och knappt tuggar maten. ibland har jag dessutom ngn som äter på mig samtidigt som jag äter. ( ibland har nöden ingen lag). hursom, jävligt osexigt.

Av Chillidill - 24 oktober 2011 19:58

       Uppdaterade precis min presentation. Var själv nöjd med den. Läs den.


  Mamma till en treåring som försöker svänga ihop en surdeg med ena handen samtidigt som hon häver boxvin med andra. Förutom det vanliga kraven på en kvinna på väg in i medelåldern på att vara snygg, smärt och naturligt vacker, så läggs kraven på tidiga hämtningar från dagis samt viljan att hinna träffa alla vänner.


Detta är en blogg långt från Sex and the City glamouren, men jädrigt nära till myggorna.


Sen den första presentationen skrevs så har treåringen blivit en fyraåring, och storasyster. Bebben dök upp 19/9-11, 6 v. förtidigt. Han förgyller vår vardag med "knorr", söta små ögonkast, lite kräks, gallskrik och väldigt mycket kärlek.

Av Chillidill - 24 oktober 2011 19:05

   


 


bebben, 1 månad.


vi tokar oss: ( vet att ungen halkat ur bild på ett kort. men skiterit, eftersom motivet är great) jultomten goes pimp.

     



  

Ovido - Quiz & Flashcards